Oktatás a virtuális valóságban - általánosságban a témáról

  • 2016-12-29 05:44:05
Talán az egyik leghasznosabb lehetőség a VR-ben az, hogy teljesen más módon és sokkal szemléletesebben lehet az embereket tanítani bármilyen témát is nézünk meg.
310

Már a táblagépes tananyag megjelenítés is sokkal több lehetőséget rejt a sima régi könyv alapú tanításnál. Hiszen egy kis 10 colos táblagépre akár 100-200 tankönyvet is rá lehet tölteni, könnyen lehet keresni a tartalomban, plusz képekkel lehet illusztrálni a leírtakat, videókkal felturbózni a tanulnivalót. Én egyébként nagyon támogatnám a megfelelő minőségű táblaképekre (többek közt ne fagyjon ki folyamatosan és megfelelő felbontással és fényerővel rendelkezzen) telepített tananyagokkal való oktatást. Remélem hamarosan el fog terjedni. Ha másért nem is, de a kis gyerekek az alsósok gerincének kímélése miatt is. Akiknek van alsó tagozatos iskolás gyereke az valószínű tudja, miről beszélek :-)

A virtuális valóság headsetekkel és kontrollerekkel még interakívabbá és még nagyobb élménnyé lehet tenni az oktatási anyagokat. Valószínűleg első körben csak érdekességként készülnek ilyen programok, de idővel 5-10 év múlva akár az egész oktatási rendszereket rá lehet bízni erre a technológiára és az olvasott (addigra már csak digitális) tartalom lesz a kiegészítő anyag.

Mivel az egész virtuális terekben létezik ezért olyan helyzeteket, tárgyakat lehet teremteni, amit a hagyományos oktatási módokon nagyon körülményes és költséges lenne. Annak idején a hold expedíciók alkalmával végeztek olyan valós kísérletet az amerikaiak, amivel a gravitáció hatását szerették volna bemutani azáltal, hogy egy fém kalapácsot és egy madártollat egyszerre ejtett el az űrhajós. A két tárgy egyszerre esett a hold felszínére. Ezzel azt prezentálták, hogy az egyes tárgyakra egyformán hat a gravitáció. A földön a kalapács gyorsabban esik a földre a madártoll pedig szépen lassan, de nem azért, mert a földünkön más lenne a gravitáció, hanem azért, mert a földön a levegő molekulái általi közegellenállás is hat a tollra, így csak lassan tud leérkezni.

Ezt a holdon felvett videót, aztán az amerikai iskolák a mai napig mutogatják a fizikaórákon. Elég költséges kis kísérlet volt az Apolló holdprogram dollármilliárdos költségét nézve :-). Persze nem csak erről szólt a holdra szállás.
De ezt az egészet viszonylag egyszerűen be lehet mutatni akár úgy is, hogy a gyerekek és az oktató is mondjuk otthonról a fejükön lévő sisakokkal állnak a holdon az űrhajós mellett, miközben a tanár (vagy akár az űrhajós által narrálva) elmagyarázza mit is látnak a diákok. A kísérletet után ugyanazt akár egyszerre minden tanuló saját maga is elvégezheti. Nem kell kivárniuk a sorukat, mint annak idején kémia vagy fizikaórán. Egy ilyen típusú bemutatót valószínűleg sokkal jobban megjegyeznek, megtanulnak az emberek, mint ha csak olvasnak róla.

A fenti példánál maradva nem mondom, hogy a VR-nek köszönhetően felejtsük el a közös iskolai oktatás és az emberi kapcsolatokat. Ezt mindenféleképpen meg kell hagyni és továbbra is kötelezően járatni kell a diákokat iskolákba. De az otthonról való tanulásnak is meglehetnek az előnyei. Most is sokat tanulunk YouTube videókból, amit mindenki magányosan csinál. De el tudok képzelni olyan távoktatást, amikor a fenti űrhajós bemutatót így vezetik le. És lehet, hogy még akkor is valamilyen értelemben találkoznak az emberek, beszélgethetnek a látottakon, még ha ez csak egy VR jelenlét is. Már sokkal közösségibb, mintha csak egy videót nézünk meg ugyanerről a témáról a YouTube-on.

Rengeteg előnyét lehetne felsorolni kismillió példán keresztül a VR oktatásnak. Egy cikksorozatban be is fogok mutatni sok témát, amivel látható, hogy tényleg van mit keresnie a virtuális valóságnak a tanításban.
Most első bemutatóként egy kis történelmi élmény VR köntösben és a fenti Apolló holdprogram keretén belül maradva. Elkészítették ennek a küldetésnek a teljes és egészen valósághű rekonstrukcióját. Az egész küldetés nyomon követhető. Megtekinthető az óriási Saturn V rakéta, majd amikor az űrhajósok beszállnak az űrhajóba és ott a teljes műszerfal is látható. A földkörüli pálya és utána a holdfelszín a holdon sétálgató, ugráló űrhajóssal.

A Steamen meg is vásárolható a program

Egy általánosabb VR program ami bemutat 3 féle tantárgyat, történelem, anatómia és űrkutatás:

Amennyiben szeretnéd támogatni az oldalon további cikkek készítését, kérlek LÁJKOLD vagy OSZD meg azokat a cikkeket amiket jónak gondolsz. Ezáltal motiválsz engem :-). Szívesen fogadok észrevételeket és kritikákat is az emailcímemre: suni@swgy.hu
Oculus Rift információk
HTC Vive információk

NAPI VR VIDEÓ

VR válogatott információk

A VirtuALL portálon és az interneten elérhető hasznos információk a virtuális valóság eszközökről (ár, vásárlás, kipróbálási lehetőségek, stb.) és magáról a témáról.

Legfrissebbek

Cikk ajánló #032 2017. 07. 17., 18:12  |  29

Cikk ajánló #032

Olcsó és önálló VR headseten dolgozik az Oculus?, WebGL 2 és WebVR 1.1 támogatással jön az új Babylon.js 3, Gyönyörű, virtuális loftlakásban indul az új közösségi oldal, IDC: robbanás előtt a virtuális és a kiterjesztett valóság, A Volkswagen csoport már virtuális valósággal dolgozik, Most érdemes megvenni az Oculus Riftet? Hol és mennyiért?


Cikk ajánló #031 2017. 07. 10., 09:55  |  45

Cikk ajánló #031

Pofonegyszerű lett 3D tárgyakat készíteni VR-ben, 70 megapixeles VR megjelenítőt fejleszt egy finn cég, A szemmozgást is követi a Samsung titkos VR-sisakja, A kezeid kontrollerek lehetnek a virtuális világban a Leap Motion segítségével, Virtuális valóság startupot vett az Apple


Cikk ajánló #030 2017. 07. 03., 12:47  |  58

Cikk ajánló #030

AR fejlesztőcéget vett az Apple, Videón a Valve saját fejlesztésű kontrollere, Gyanús a mozgolódás a 3D érzékelésre képes szenzorok körül, Íme a VR180 a YouTube új videoformátuma


Cikk ajánló #029 2017. 06. 26., 10:16  |  67

Cikk ajánló #029


Cikk ajánló #028 2017. 06. 19., 08:39  |  79

Cikk ajánló #028

Az Enterprise kapitánya voltam, Látványos funkcióval robbant a Firefox, ANVIO VR: egy újabb multiplayer VR aréna, Nem számítottunk arra, hogy ez lesz a Nintendo első VR-játéka


Cikk ajánló #027 2017. 06. 12., 08:32  |  80

Cikk ajánló #027

A VIRB 360 lehet az idei év egyik legjobb 360 fokos kamerája, Fontos bejelentések az Apple-től AR, VR és 360 fok témakörökben, Egyelőre parányi, de fellendülés előtt áll a VR-piac, A Microsoft bemutatta a Dell és az Asus VR szemüvegét


VIRTUALL KÖZÖSSÉGEK

Témakiválasztás

Szeretnéd a virtuális valóság témában hamarabb megtalálni a számodra hasznosabb tartalmakat?

Az alábbi két gombra kattintva a hírek jellemzői, címkéi és témái alapján tudsz szűrni.

CIMKÉK TÉMÁK

Partnerek

Partner oldalamon keresztül olyan weblapokra tudsz eljutni akik szintén a VR témában érdekeltek.