Oktatás a virtuális valóságban - általánosságban a témáról

  • 2016. 12. 29., 05:44
Talán az egyik leghasznosabb lehetőség a VR-ben az, hogy teljesen más módon és sokkal szemléletesebben lehet az embereket tanítani bármilyen témát is nézünk meg.
485

Már a táblagépes tananyag megjelenítés is sokkal több lehetőséget rejt a sima régi könyv alapú tanításnál. Hiszen egy kis 10 colos táblagépre akár 100-200 tankönyvet is rá lehet tölteni, könnyen lehet keresni a tartalomban, plusz képekkel lehet illusztrálni a leírtakat, videókkal felturbózni a tanulnivalót. Én egyébként nagyon támogatnám a megfelelő minőségű táblaképekre (többek közt ne fagyjon ki folyamatosan és megfelelő felbontással és fényerővel rendelkezzen) telepített tananyagokkal való oktatást. Remélem hamarosan el fog terjedni. Ha másért nem is, de a kis gyerekek az alsósok gerincének kímélése miatt is. Akiknek van alsó tagozatos iskolás gyereke az valószínű tudja, miről beszélek :-)

A virtuális valóság headsetekkel és kontrollerekkel még interakívabbá és még nagyobb élménnyé lehet tenni az oktatási anyagokat. Valószínűleg első körben csak érdekességként készülnek ilyen programok, de idővel 5-10 év múlva akár az egész oktatási rendszereket rá lehet bízni erre a technológiára és az olvasott (addigra már csak digitális) tartalom lesz a kiegészítő anyag.

Mivel az egész virtuális terekben létezik ezért olyan helyzeteket, tárgyakat lehet teremteni, amit a hagyományos oktatási módokon nagyon körülményes és költséges lenne. Annak idején a hold expedíciók alkalmával végeztek olyan valós kísérletet az amerikaiak, amivel a gravitáció hatását szerették volna bemutani azáltal, hogy egy fém kalapácsot és egy madártollat egyszerre ejtett el az űrhajós. A két tárgy egyszerre esett a hold felszínére. Ezzel azt prezentálták, hogy az egyes tárgyakra egyformán hat a gravitáció. A földön a kalapács gyorsabban esik a földre a madártoll pedig szépen lassan, de nem azért, mert a földünkön más lenne a gravitáció, hanem azért, mert a földön a levegő molekulái általi közegellenállás is hat a tollra, így csak lassan tud leérkezni.

Ezt a holdon felvett videót, aztán az amerikai iskolák a mai napig mutogatják a fizikaórákon. Elég költséges kis kísérlet volt az Apolló holdprogram dollármilliárdos költségét nézve :-). Persze nem csak erről szólt a holdra szállás.
De ezt az egészet viszonylag egyszerűen be lehet mutatni akár úgy is, hogy a gyerekek és az oktató is mondjuk otthonról a fejükön lévő sisakokkal állnak a holdon az űrhajós mellett, miközben a tanár (vagy akár az űrhajós által narrálva) elmagyarázza mit is látnak a diákok. A kísérletet után ugyanazt akár egyszerre minden tanuló saját maga is elvégezheti. Nem kell kivárniuk a sorukat, mint annak idején kémia vagy fizikaórán. Egy ilyen típusú bemutatót valószínűleg sokkal jobban megjegyeznek, megtanulnak az emberek, mint ha csak olvasnak róla.

A fenti példánál maradva nem mondom, hogy a VR-nek köszönhetően felejtsük el a közös iskolai oktatás és az emberi kapcsolatokat. Ezt mindenféleképpen meg kell hagyni és továbbra is kötelezően járatni kell a diákokat iskolákba. De az otthonról való tanulásnak is meglehetnek az előnyei. Most is sokat tanulunk YouTube videókból, amit mindenki magányosan csinál. De el tudok képzelni olyan távoktatást, amikor a fenti űrhajós bemutatót így vezetik le. És lehet, hogy még akkor is valamilyen értelemben találkoznak az emberek, beszélgethetnek a látottakon, még ha ez csak egy VR jelenlét is. Már sokkal közösségibb, mintha csak egy videót nézünk meg ugyanerről a témáról a YouTube-on.

Rengeteg előnyét lehetne felsorolni kismillió példán keresztül a VR oktatásnak. Egy cikksorozatban be is fogok mutatni sok témát, amivel látható, hogy tényleg van mit keresnie a virtuális valóságnak a tanításban.
Most első bemutatóként egy kis történelmi élmény VR köntösben és a fenti Apolló holdprogram keretén belül maradva. Elkészítették ennek a küldetésnek a teljes és egészen valósághű rekonstrukcióját. Az egész küldetés nyomon követhető. Megtekinthető az óriási Saturn V rakéta, majd amikor az űrhajósok beszállnak az űrhajóba és ott a teljes műszerfal is látható. A földkörüli pálya és utána a holdfelszín a holdon sétálgató, ugráló űrhajóssal.

A Steamen meg is vásárolható a program

Egy általánosabb VR program ami bemutat 3 féle tantárgyat, történelem, anatómia és űrkutatás:

Ha tetszett ez a cikk, kérlek oszd meg a Facebookon az alábbi TETSZIK vagy MEGSOZTÁS gombokkal, hátha másoknak is hasznos lesz:
Ha hasznosnak találod az VirtuAll oldalt vagy bármelyik cikket, kérlek egy megosztással segítsd a munkánkat.

NAPI VR VIDEÓ

VR válogatott információk

A VirtuALL portálon és az interneten elérhető hasznos információk a virtuális valóság eszközökről (ár, vásárlás, kipróbálási lehetőségek, stb.) és magáról a témáról.

Legfrissebbek

Cikk ajánló #048 2017. 11. 13., 09:44  |  33

Cikk ajánló #048

Párizsban végül megtérített a virtuális valóság, Gurman: jön az Apple AR szemüvege, Háború az asztalon: League of War: VR Arena, Mindjárt beéri a Rift a Vive-ot?, Szemléltetjük, milyen az élet szembetegségekkel, Virtuális valóságban működő billentyűzetet csinált a Logitech, 360 fokos fordulatot vehet az életed!


Cikk ajánló #047 2017. 11. 05., 08:52  |  20

Cikk ajánló #047

Elhúzott a PSVR, az Xboxnak nincs válasza, Magyarországon is elérhető lett a Microsoft HoloLens szemüvege, Rengeteg pénzt hozott, de becsapásnak tűnik a 8K VR szemüveg, Blood & Truth - álmaink VR-os akciójátékát készíti a Sony London Studio


Cikk ajánló #046 2017. 10. 29., 08:35  |  23

Cikk ajánló #046

A Pimax már a 2.5 millió dollárra hajt, Még több pénzt fektet a virtuális valóságba az Acer, Soha nem találod ki, mit játszik ez a két ember, Átlagemberek még sosem láthatták így a Marsot


Cikk ajánló #045 2017. 10. 23., 08:20  |  45

Cikk ajánló #045

17 lencsés kamerát mutatott be a Samsung, Vezeték nélkülivé válik az Oculus Rift is, Működés közben az egyik Windows VR fejszett, John Carmack: A VR helyezete és jövője, másfél órában, A Facebook nem viccel a virtuális valósággal, Közös VR-sorozattal rukkol elő a Discovery és a Google - itt az előzetes


Cikk ajánló #044 2017. 10. 16., 10:51  |  65

Cikk ajánló #044

Ez a kínai VR-szemüveg felmossa a padlót az Oculus Rifttel és a HTC Vive-val, Kiterjesztett valóság szemüveggel szerelnék fel a pécsi orvosokat, Új fejszett a Facebooktól: Oculus Go, OLED-kijelzős szemüveg, Oculus Go - jövőre jön a vezeték nélküli headset, de már készül a jobb változat, Drasztikusan növeli a játékteret a SteamVR új generációja


Magyarországon az ICAROS, az igazi aktív virtuális valóság eszköze! 2017. 10. 11., 13:00  |  66

Magyarországon az ICAROS, az igazi aktív virtuális valóság eszköze!

Az ICAROS egy forradalmian új szórakoztató és egyben sporteszköz, mely a virtuális valóságon keresztül a teljesen szabad repülés érzését nyújtja.


VIRTUALL KÖZÖSSÉGEK

Témakiválasztás

Szeretnéd a virtuális valóság témában hamarabb megtalálni a számodra hasznosabb tartalmakat?

Az alábbi két gombra kattintva a hírek jellemzői, címkéi és témái alapján tudsz szűrni.

CIMKÉK TÉMÁK

Partnerek

Partner oldalamon keresztül olyan weblapokra tudsz eljutni akik szintén a VR témában érdekeltek.